KENNISBANK

Wat zijn snippets?

Wat zijn snippets? Onder deze term verstaan we de kleine samenvattingen die tegenwoordig steeds vaker bovenaan Google worden vertoond bij een zoekopdracht. Deze samenvattingen worden ook wel rich snippets genoemd in online marketing vakjargon. Het doel van deze snippets is om de zoekmachine gebruiker zo snel en makkelijk mogelijk de juiste informatie aan te bieden. 

 

Het voordeel van snippets

Naast een voordeel voor de internetgebruiker bieden rich snippets ook kansen voor jou. Ze creëren namelijk de mogelijkheid om een goede SEO positie te bemachtigen op lastige zoekwoorden. Doordat Google jouw content als meest waardevol beschouwd kom je boven alle andere websites te staan. Een goede manier om boven website uit te komen die een gigantische domeinautoriteit hebben. Zoals net al was vermeld is het doel van rich snippets om de informatievoorziening van Google te verbeteren. De samenvattingen worden steeds beter ingezet en kunnen inmiddels de meeste zoekopdrachten al beantwoorden. In de toekomst zullen rich snippets oude vertrouwde SEO-strategieën overnemen door middel van de toenemende functies van structured data.

 

voorbeeld wat zijn snippets in google


Hoe worden deze samenvattingen bepaald?

Zoekmachines zijn inmiddels behoorlijk goed in het bepalen wat de inhoud is van content op websites. Doormiddel van structured data worden zoekmachines extra geholpen om informatie te koppelen aan zoekopdrachten. Hierdoor kan alleen dit gedeelte getoond worden bij een zoekopdracht. Grote WordPress plugins spelen al goed in op de mogelijkheden van structured data en maken het makkelijk om attributen toe te voegen. Dit zijn stukjes informatie die de zoekmachine helpen bij het begrijpen van de content.

Rich snippets worden dus bepaald door attributen. Er zijn plugins die deze attributen automatisch toevoegen zoals Yoast SEO en SNIP. Daarnaast is het mogelijk om deze attributen handmatig toe te voegen. De meest gebruikte tools hiervoor zijn Schema.org en Open Graph. 

 

Verhoog je CTR

Doordat je met een rich snippet bovenaan kan komen te staan in zoekmachines is het inzetten op structured data voor de content die je ontwikkelt erg belangrijk. Een rich snippet kan je CTR met 30% verhogen en grote SEO-concurrenten van de baan vegen. En dit zonder dat de website een hoge domein autoriteit heeft. Met het oog op de toekomst adviseren wij daarom zeker je content te optimaliseren voor rich snippets.

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)