Vloggen, het is een van de meest gebruikte termen in de marketingwereld en heel youtube staat er vol mee. Het wordt gezien als het media middel van de toekomst. Maar waar hebben we het eigenlijk over? Een vlogger of in de vrouwelijke vorm vlogster is iemand die zijn dagelijks leven vastlegt. Dit wordt gedaan in een video die geüpload wordt op social media platformen als YouTube. Het woord vlog is dan ook een samenstelling van de woorden video-blog. In de media worden de termen youtuber en vlogger vaak door elkaar gehaald. Een filmpje op YouTube wordt al snel als vlog gezien terwijl dit een gaming video kan zijn. Een gaming video staat los van iemands dagelijks leven.
Vloggers in Nederland
Nederland kent een groot succes onder de bekende vloggers. Enzo Knol legt zijn dagelijks leven al een aantal jaar vast in zijn vlogs en is met inmiddels meer dan 2.700 vlogs en 2,54 miljoen abonnees gegroeid tot een van de grootste youtubers van Nederland. Sommige vloggers uploaden dagelijks en kunnen hier genoeg inkomen uit krijgen om van te leven. Ook zijn er vloggers die meerdere dagen in 1 vlog maken, dat heet een week vlog. Vloggers kunnen geld verdienen met hun video’s wanneer er advertenties op worden getoond of door middel van betaalde samenwerkingen. Vaak beginnen vloggers niet met het motief om veel geld te verdienen, maar vinden ze het leuk om video’s te maken.
Zakelijk vloggen
Een term die de laatste tijd steeds vaker opduikt in de marketingwereld is zakelijk vloggen. Het is een vorm van marketing die door ondernemers wordt ingezet om het verhaal van de organisatie aantrekkelijk naar de doelgroep te communiceren. De term zakelijk vloggen is alleen niet helemaal juist aangezien het geen echte vlog is.