Wat is Virale Marketing?

Virale marketing is een krachtige promotie waarbij een boodschap wordt gedeeld van persoon naar persoon, vergelijkbaar met een virus. Het idee van virale marketing is dat een promotie zich in korte tijd snel verspreid doordat het bericht, artikel of social media post massaal wordt gedeeld. Een voorwaarde van ‘virale’ marketing is dat de boodschap niet door betaalde promotie een groot bereik krijg, maar wordt gedeeld door de gemeenschap.

 

De definitie van virale marketing

Bij het maken van betaalde promoties op social media bereik je vaak het grootste aantal mensen door de betaalde weergave. Het is mogelijk dat een bericht wordt gedeeld met andere personen, maar dit is bij de meeste campagnes maar een fractie van het gerealiseerde bereik. Het is ook logisch dat een campagne over een nieuw afwasmiddel niet uit zichzelf viral gaat. Viral marketing betekent dat een bericht massaal wordt gedeeld door de doelgroep. Je hebt vast wel eens gehoord dat een grappig filmpje ‘viral’ is gegaan, het idee is dat jouw marketingboodschap ditzelfde effect krijgt. Het bericht moet in grote getallen gedeeld worden door externe personen zonder commercieel doel.

 

Wat zorgt er voor dat een marketingcampagne viraal gaat?

Er is geen standaard formule die tot een succesvolle virale marketing uiting leidt. Het komt voor dat berichten onverwacht viral gaan en soms wordt het gewenste resultaat dat vooraf bedacht is behaald. Er zijn een aantal factoren die meespelen:

  • De boodschap moet aantrekkelijk zijn voor een grote (brede) doelgroep. Doorgaans werkt het niet voor nichemarkten.
  • Humor werkt effectief, zeker wanneer er visuele humor in de boodschap zit.
  • De boodschap moet niet uitstralen dat het idee is om viral te gaan, hier prikt het publiek vaak doorheen.
  • Een originele boodschap is essentieel bij virale marketing.


Voorbeeld van succesvolle virale marketing

Een goed voorbeeld van een succesvolle virale marketingcampagne is de ‘Ice Bucket Challenge’ van ALS. De ‘challenge’ moedigde personen aan om deel te nemen en de opdracht door te geven naar vrienden of familie. Dit resulteerde in een explosie van populariteit over de hele wereld. Het doel om ALS bekender te maken is hiermee behaald.