KENNISBANK

Wat is User Experience?

De ervaring van de bezoeker wordt bij google centraal gezet. Google wilt de juiste informatie laten zien bij de juiste zoekvragen en tegelijkertijd een goede user experience laten ervaren. Vaak krijgt het gebruiksgemak te weinig aandacht bij het maken of re-designen van websites.

 

Wat is user experience design?

User experience ook wel UX genoemd verwijst naar alle interacties die een bezoeker kan hebben op jouw website. Het gevoel dat een persoon krijgt tijdens het vervullen van opdrachten op jouw website is zijn user experience. Met behulp van UX Design wordt er een design gemaakt die zo efficiënt en prettig mogelijk voor de gebruiker is. Door de website heen te navigeren en opdrachten uit te voeren zoals het bestellen van een product of het invullen van een formulier. Dit doen we om een gebruiker een goede ervaring met jouw website en jouw merk achter te laten. 

 

Het doel van user experience

Het doel is om een gebruiker een goede en prettige ervaring te geven. Er een paar belangrijke doelen waar aandacht aan moet worden besteedt. Het maken van een Effectieve website is daar een van. De vragen die je moet beantwoorden met je design zijn. Hoe kan een bezoeker zo snel mogelijk zijn of haar doel bereiken. De tevredenheid van de bezoeker moet ook mee worden genomen.

 

In de praktijk

Uit onderzoek is gebleken dat 88% van de online consumenten niet overgaan tot actie en afhaken op een gebruiksvriendelijke website. User experience in de praktijk gaat over het weghalen van barrières en het makkelijk maken van het voltooien van opdrachten. Een goede UX designer is gespecialiseerd op het weghalen van mogelijke frustraties en pijnpunten van voor bezoekers. Je probeert uit de ogen van een klant te kijken om zo een website neer te zetten die makkelijk en gebruiksvriendelijk is. 

 

User experience belangrijk?

Door de dag heen wordt je vaak afgeleid door meldingen van je telefoon op laptop. Je krijgt een whatsappje of er wordt een bericht geplaatst op een van je facebook posts. In het boek “Don’t make me think” van Steve Krug wordt omschreven dat je een website zo moet ontwikkelen om een gebruiker niet hoeft na te denken. Hoe meer een website is gebouwd op de manier waarop de doelgroep denkt en door de website heen navigeert kan je je website daarop aanpassen. De informatie op een website moet zo snel mogelijk gevonden kunnen worden. Zodra een gebruiker op de website een paar milliseconden moet nadenken dan begint hij met twijfelen en zal vervolgens afhaken.

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)