Social selling is iets wat je de laatste jaren veel hoort. We spreken vaak in het verband van het nieuwe kopen. Je zal er vast wel over gehoord hebben. Maar wat is het precies Wat kan je met social selling? In dit artikel ga ik het je leren!
Het doel van social selling is het bouwen van een sterk ‘personal brand’. Dit doe je door onder andere nuttige content aan te bieden op sociale media platformen zoals Linkedin, Facebook en Twitter. Hier biedt je vervolgens inhoudelijke artikelen, blogs, white papers, online webinars of video’s aan je online contacten. Het draait om je zakelijke kring uit te bouwen, banden verbeteren en op die basis proberen een verkoopproces op gang te brengen.
Wat is personal branding?
Met personal branding zorg je ervoor dat je je bedrijf op een positieve manier opvalt op. het doel van personal branding is natuurlijk zakelijk te opereren voor het bedrijf waar we voor werken. Het draait hier om het bouwen van een uniek persoonlijk imago. Je kan je onderscheiden op basis van de waarden, karakteristieken/ karaktereigenschappen en de manier waarop je met je omgeving communiceert.
Wil je een zakelijk contact zoeken ga je natuurlijk naar het netwerk voor professionals. LinkedIn wordt nu nog te veel gebruikt voor mensen die opzoek zijn naar een baan of bedrijven die opzoek zijn naar nieuwe werknemers. Daar is natuurlijk niks mis mee. Maar je kan zo veel meer, denk aan bedrijfspagina’s, de berichten die mensen posten, blogs en de discussiegroepen vol professionals.
Via de bedrijfspagina kun je ook informatie vinden die niet verkrijgbaar is via de website of andere social media platformen. Denk hier aan persoonlijke ervaringen en interesses van werknemers, maar ook de laatste nieuwtjes van deze bedrijven.
In het kort: LinkedIn is een prima mogelijkheid om jezelf op de kaart te zetten bij je doelgroep. En niet te vergeten, je vindt op LinkedIn een schat aan gegeven van personen en bedrijven.
Social Selling via Facebook
Facebook richt zich natuurlijk meer op particulieren en daarom vind je hier ook andere informatie. De informatie die je vind op facebook is vooral over het privéleven van mensen, Wat zijn hun hobby’s? Wat doen ze in hun vrije tijd? Lekker je vrienden op de hoogte houden van wat er gebeurt in je leven. Uiteraard zijn er ook bedrijfspagina’s op Facebook. Werk je op vooral met particulieren? Dan kan Facebook kansen bieden voor jou.
Social Selling via Twitter
Twitter ook wel microblog genoemd, is een platform waar je berichten kan plaatsen op jouw persoonlijke pagina. Een verschil met Facebook een LinkedIn is dat je hier iemand kan volgen voor zijn of haar content en veel minder is bedoeld om een band te scheppen. Dat wil zeggen dat je iemand kan volgen zonder dat je de ander hoeft terug te volgen. Twitter heeft iets gecreëerd wat hun heel sterk maakt maar ook een zwakte is, via twitter kan je namelijk maar een beperkt aantal tekens gebruiken in je berichten die je post. Om je post op te laten vallen je gebruik maken van fotos en videos.