De afkorting SEO staat voor “Search Engine Optimization” en de nederlandse vertaling is “zoekmachine optimalisatie”. De technieken die onder SEO vallen focussen zich op het perfectioneren en verbeteren van je website of webshop om de vindbaarheid in zoekmachines zoals google te verhogen. Zulke zoekmachines kennen een bepaalde waarde toe aan jou website of webshop.
Voordelen van SEO voor ondernemers
Als ondernemer wil jij natuurlijk klanten werven om zo jouw producten of diensten te verkopen en natuurlijk om aan waardevolle informatie en data te komen die bezoekers je opleveren als ze op je website terecht komen. De reden dat SEO zo belangrijk is is omdat vrijwel alle klanten eerst googlen voordat ze op je website terechtkomen. Mensen zoeken op internet naar een product of dienst door gebruik te maken van zoekmachines. Vervolgens klikken we meestal op 1 van de eerste getoonde resultaten in de zoekmachine. We kunnen de resultaten van google onderverdelen in twee verschillende categorieën: betaalde advertenties, die je kunt kopen via Google Adwords – deze staan altijd bovenaan of naast de zoekresultaten. Alle niet betaalde zoekresultaten noemen we de organische zoekresultaten.
Hoe werkt Google nou precies met zijn zoekmachine
Google kent op basis van relevantie en kwaliteit van de pagina een score toe aan elke pagina op jouw website (en natuurlijk aan alle andere pagina’s op het internet). Op het moment dat iemand een zoekterm gebruikt om iets te zoeken via Google, speurt het algoritme Google razendsnel naar pagina’s met het beste antwoord voor de klant (zij willen hun klanten ook de beste resultaten opleveren). Het doel is natuurlijk om zo hoog mogelijk te eindigen in zoekresultaten die passen bij de producten die jij verkoopt. SEO toepassen wil daarom zeggen: ervoor zorgen dat je website vol staat met relevantie informatie voor klanten die jouw producten (mogelijk) zoeken en minstens net zo belangrijk: ervoor zorgen dat je op de hoogte bent van welke zoektermen jouw potentiële klanten gebruiken en ervoor te zorgen dat die zoektermen terug te vinden zijn op jouw website.