KENNISBANK

Wat is SEA?

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, in het Nederlands ‘Zoekmachine adverteren’. SEA gaat over adverteren op de zoekmachine van Google, Bing of Yahoo. Door te adverteren in zoekmachines krijg je een hogere positie in de zoekresultaten in ruil voor geld.

SEA in Google Ads

Het aanmaken van een zoekmachinecampagne in Ads is het startpunt van het adverteren via de zoekmachine. Dit is het programma dat Google gebruikt om advertenties te verkopen en beheren. In Ads stel je een aantal zoekwoorden in waarop je wil adverteren. Dit zorgt ervoor dat wanneer mensen zoeken op een van deze woorden dat in Google, de advertentie bovenaan de pagina staat. Het is efficiënt en je betaalt pas aan Google als er op een advertentie wordt geklikt.

De meest gebruikte advertenties zijn tekstadvertenties. Deze bestaan uit een titel, een URL en een beschrijving over de pagina, wat we een metadescription noemen. Ook worden shoppingadvertenties gebruikt, waarin producten worden aangeboden met de prijs en een afbeelding erbij.

Om extra informatie toe te voegen aan je advertenties, kun je gebruik maken van advertentie-extensies. Zo kun je bijvoorbeeld een telefoonnummer of extra links toevoegen, maar ook informatie geven over prijs. Dit zorgt ervoor dat je advertentie nog completer is.

Display Ads

Google is het grootste en meest gebruikte zoekplatform. Als gevolg hebben we het in deze blog vooral over Google Ads. Met Ads kun je zoals gezegd in de zoekmachine adverteren en kun je adverteren via het display-netwerk van Google. Display-ads zijn advertenties die met name bestaan uit afbeeldingen of video’s. Deze display-ads kom je niet alleen tegen in de zoekmachine, maar zijn verspreid over het internet.

Het display-netwerk bestaat uit websites en apps die ruimte beschikbaar stellen waar Google, tegen een vergoeding, mag adverteren. Ads heeft tal van functionaliteiten om gerichte advertenties in te stellen. Bovendien kun je met Ads gemakkelijk de resultaten van je lopende campagnes analyseren.

Door je zoekwoorden en extensies goed in te stellen kun je heel gericht adverteren. Op die manier kun je met relatief weinig investering, je doelgroep heel goed bereiken. Als jij weet wie jouw doelgroep is en waar jouw doelgroep aanwezig is, kun je ze, met zowel zoekmachines als displayadvertenties, jouw producten of diensten voorschotelen.

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)