Wij zien bedrijven die onpersoonlijk worden als het gaat om zakelijke marketing. Je doet altijd zaken met mensen en niet met bedrijven. Mensen houden van mensen en niet van bedrijven.
Wij hebben heel wat B2B campagnes gevoerd en hierbij hebben wij ervaren dat hoe persoonlijker de marketing activiteiten zijn, des te groter de conversie naar leads is.
Een goede B2B strategie begint bij het beter begrijpen van jouw doelgroep. En de keuzes en segmenten die je hebt om op in te spelen. Want wat speelt er nu echt in het hoofd van jouw doelgroep?
Door middel van data uit bronnen zoals Google kun je inzicht krijgen in wat jouw doelgroep beweegt en hoe je hierop in kunt spelen.
Een aantal voorbeelden:
Voor een nieuw en revolutionair initiatief om plant based butter te ontwikkelen voor bedrijfsmatig gebruik, ontdekte wij dat professionals zoeken naar ‘boter in bulk’. Door communicatie op bulk aan te passen en advertenties in te kopen werd het mogelijk om de aansluiting te vinden bij de markt en boter voor B2B verkopen.
Voor een B2B printer ontwikkelaar in Nnederland hebben wij een internationale analyse gedaan om te bepalen hoe ze in contact konden komen met bedrijven die op producten wilde printen. Ze dachten hierbij aan woorden als:
In data analyses uit Google is inzichtelijk gemaakt dat er specifiek door B2B bedrijven wordt gezocht naar printing on products.
Dit zijn twee voorbeelden om te laten zien dat data analyses inzicht kunnen geven in de B2B marketing keuzes die een organisatie maakt. Door data te nemen als uitgangspunt kun je het vakjargon ontstijgen en inzichtelijk krijgen waar jouw doelgroep precies behoefte aan heeft.
Deze data kun je vervolgens gebruiken om een gedegen communicatie strategie op te stellen om een voorkeurspositie te verkrijgen bij potentiële klanten.
Het doel van marketing is om een voorkeurspositie te krijgen bij de afnemer ten opzichte van concurrenten en mogelijke alternatieve producten of dienstverlening. De komende jaren verwachten wij een trend in de rol van persoonlijke marketing / persoonlijk maken van het bedrijf.
Wij geloven dat in het B2B dienstverlening mensen graag samen willen werken met de expert in zijn vakgebied en hier worden vaak ook hogere tarieven en marges voor gerekend. Want als bedrijf wil je niet de goedkoopste oplossing maar een oplossing voor je probleem. Een wie kan dit probleem het beste oplossen? Juist dé expert in het vakgebied.
Om als B2B bedrijf expert te worden in een vakgebied is een andere insteek nodig dan degene die veel B2B bedrijven van nature gewend zijn. De belangrijkste fundamenten die B2B bedrijven moeten integreren om als expert gezien te worden en zodanig een voorkeurspositie te krijgen:
Bedrijven willen service, aandacht en expertise. In B2B is het dan ook belangrijk om te zorgen dat potentiële klanten zich geen nummertje voelen, op de inhoud geholpen worden en niet te maken krijgen met sales personen die zelf geen kennis van mogelijke problemen hebben.
Kortom, door kennis openbaar beschikbaar te stellen op de website, inhoudelijke tips en informatie te delen op platformen als YouTtube of LinkedIin, kan een B2B bedrijf in de digitale customer journey van de klant als expert naar voren komen. Dit is altijd goed voor B2B bedrijven. Dit spel snappen, toepassen en verfijnen is dan ook een schone taak voor B2B bedrijven die online leads willen genereren.
Hoe persoonlijke en toegankelijker het bedrijf hoe meer kans van slagen om succesvol leads te genereren. Jij wilt toch ook gelijk contact met een expert?
Er zijn een aantal digitale strategieën om te groeien.
3.1 De grootste worden /naamsbekendheid en de rest van de markt financieel verslaan (Zalando, Coolblue, Facebook). Deze strategie vergt grote budgetten en een lange aanpak +/- 10 jaar.
3.2 ‘Niche expert’ worden met een specialistische oplossing en specialistische marketing waardoor je de zoekmachine domineert. Deze methode is effectief omdat je hierdoor aanwezig bent in zoekmachines op woorden waar potentiële klanten voorbij komen als het gaat om de oriëntatie in de start van een nieuw project of product aanvraag. Door vooral over problemen te bloggen die klanten ervaren kom je ook al in een vroeg stadium in de customer journey in beeld.
3.3 ‘Niche expert’ + community waarin via co-creatie producten en diensten worden aangeboden en er persoonlijke gesprekken plaatsvinden over de ideeën en wensen van de klant.
3.4 Persoonlijke benadering – via Linkedin kun je persoonlijk potentiële klanten / specialisten benaderen. Hierdoor kun je 1-op-1 in gesprek komen. Dit is een traditionele cold sales strategie die digitaal makkelijker wordt. De gouden truc hierbij is om bij de openings gesprekken te vragen om ‘hulp’ en niet om te agressief sales te bedrijven.
3.5 Mond-tot-mond reclame. Veel B2B bedrijven vallen van de ene opdracht in de andere.
90% van de online aankopen start bij Google. Reden genoeg om een SEO strategie te hebben.
Zakelijke marketing hoeft niet onpersoonlijk te zijn!
De juiste leads genereren voor jouw business is het gevolg van een aantal strategische keuzes.
“Yes, onze nieuwe website lost alle problemen op!” Pas je op? Want In de praktijk scoren nieuwe websites vaak slechter dan bestaande websites.
Een digitale strategie begint bij het hebben van digitale visie. Wat gaat er de komende jaren gebeuren? Welke verschuivingen zijn er in de markt en hoe gaat jouw businessmodel standhouden?
Wij geloven dat je contact wilt met iemand die jouw vraagstuk kan beantwoorden.
Daarom maken wij onze top strategen beschikbaar voor een eerste sessie.