ARTIKEL

Wat is big data?

Wat is big data?

Big data, essentieel en nuttig om waardevolle informatie te hebben voor de online marketing van jouw bedrijf. Het is makkelijk te vinden en is ook nog eens eenvoudig te gebruiken wanneer je het omzet naar waardevolle informatie voor jouw bedrijf. Maar ik hoor je denken: wat is big data nou precies?

Big data is de verzamelnaam voor de grote hoeveelheid aan geregistreerde digitale gegevens en de gelijke groei daarvan waarmee je de data omzet in waardevolle informatie voor het bedrijf. 

Bij big data zijn er drie factoren waar het echt om gaat. Dit zijn:

Als je minimaal twee van deze factoren hebt voldaan dan kan je spreken van big data. Ook zijn er nog drie andere factoren die van belang zijn. Dit zijn:

Hieronder worder alle factoren besproken.

1. Volume (hoeveelheid)

Volume is de hoeveelheid data die er beschikbaar is waarbij de relatie tussen de omvang en de verwerkingscapaciteit van de data belangrijk is. 

Een voorbeeld hiervan is de Walmart in Amerika. Walmart is erg groot is en beschikt over veel data, hierdoor bouwen ze aan de grootste privé-cloud ter wereld om grote hoeveelheden data per uur te verwerken. Ze modelleren, manipuleren en visualiseren de gegevens met het programma ‘Data Café’ om een goed inzicht te krijgen over de klanten.

2. Variety (diversiteit)

Variety is de grote diversiteit aan gegevens die opgeslagen, verwerkt en geanalyseerd moeten worden. Nieuwe soorten gegevens van onder andere sociale netwerken en mobiele apparatuur komen nog bovenop de gestructureerde en al bestaande soorten informatie. Een paar voorbeelden zijn: beeldbestanden, webdocumenten, bonuskaarten en meer. Vooral de spraak- en social media gegevens zijn erg lastig, doordat het geen gestructureerde gegevens zijn.

3. Velocity (snelheid)

Velocity is de hoge snelheid waarmee data wordt ontvangen en hoe snel je op de data reageert. Het is een maatstaf voor de tijdelijke waarde van gegevens. De big data verandert snel en juist daarom moeten de gestructureerde en ongestructureerde gegevensstromen snel verwerkt worden. Dit is belangrijk als je wilt kunnen profiteren van de waargenomen hypes en trends, de locatiedata en de real time beschikbare markt- en klantinformatie.

4. Value (complexiteit)

Value kenmerkt welke waarde je uit welke gegevens kunt halen en hoe je met de big data betere resultaten krijgt uit de gegevens die je al hebt opgeslagen. Een goede manier om waarde aan je big data te geven is door het werken met persona’s, waarbij je een naam en gezicht aan de verschillende klantgroepen geeft. Je creëert ze op basis van de beschikbare data en het is een krachtig middel om een organisatie klantgerichter mee te maken.

5. Veracity (kwaliteit)

Veracity toont de kwaliteit en de oorsprong van de gegevens en maakt het mogelijk om ze aan te merken als twijfelachtig, conflicterend of niet-zuiver. Daarnaast geeft het informatie over zaken waarvan je niet zeker weet hoe je er om mee moet gaan. Door de kwaliteit van je data aan te tonen laat je zien dat je kritisch gekeken hebt naar de informatie. Alle informatie die bij het kernproces hoort van een bedrijf is kloppende informatie, de rest is vervuilde info.

6. Variability (variatie)

Variability is het begrijpen en interpreteren van de juiste betekenissen van data. Doordat data constant verandert, is het essentieel dat je constant de juiste interpretatie en betekenis hebt van de data om er relevante informatie uit te halen. Het is een continu proces waar je constant de data juist moet interpreteren.

Zo, nu weet je wat big data inhoud. Kijk nu eens naar je eigen data en bepaal of jouw data big data is. Zo niet, kijk of je van big data relevante informatie kan maken dat nuttig is voor jouw bedrijf.

Meer artikelen

  •  

    Toekomst social media

    Schieten wij niet door met de inzet van Social Media, is Social Media een hype? Of is het meer?
  •  

    Het belang van purpose driven zijn

    Veel bedrijven, en mensen, werken en doen dingen vanuit een bepaald commercieel belang. Het tegenovergestelde hiervan is dingen doen vanuit je morele overtuiging. Dat is purpose driven zijn. Je …
  •  

    Wat zijn chatbots?

    Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Die op commando reageert. De eerste chatbot is ontwikkeld in 1964 en was de eerste bot die ook daadwerkelijk door de Turingtest heen kwam. Een …

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)