Social Elephant ziet de voordelen van Google Analytics en we stimuleren onze klanten dan ook vaak om, voor het optimaliseren van de online marketing, gebruik te maken van analytics. En hoewel het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en Autoriteit Consument en Markt (ACM) bevestigd dat Google Analytics onder bepaalde voorwaarden gebruikt mag worden zonder toestemming van de bezoeker komen de cookiewet en Analytics met strenge voorwaarden. We hebben de voorwaarden hieronder voor je op een rijtje gezet, zodat je zonder het riskeren van een flinke boete gebruik kunt maken van Google Analytics.
De voorwaarden
We hebben de voorwaarden voor het implementeren van de cookiewet en Analytics voor je op een rijtje gezet:
- Allereerst moet er een Bewerkersovereenkomst zijn met Google. Dit krijg je door in je Analytics-account het ‘Amendement gegevensverwerking’ te accepteren. Beheer > Account instellingen > accepteer ‘Amendement gegevensverwerking’
- Alle IP adressen moeten anoniem gemaakt worden. Hiervoor dien je het meezenden van volledige IP-adressen te blokkeren middels het toevoegen van een extra regel in de tracking code. Voeg de regel (ga(‘set’, ‘anonymizeIp’, true);) toe aan de tracking code
- Het delen van gegevens is niet toegestaan. Het uitzetten van het delen van gegevens kun je doen door simpelweg alle instellingen voor gegevens delen uit te vinken. Beheer > Accountinstellingen: Alle instellingen voor gegevens delen uitvinken
- Wanneer je cookies implementeert voldoe je aan de informatieplicht. Dit betekend dat je de bezoekers van je site op iedere pagina moet informeren over het gebruik van Google Analytics. Dit kan in een cookieverklaring of privacyverklaring.
In welke gevallen is er nog wél toestemming van de gebruiker nodig?
Niet alles kun je zomaar tracken zonder toestemming van de gebruiker te ontvangen. Toestemming is nodig als:
- Wanneer je remarketing (retargeting) gaat toepassen.
- Wanneer je de cookies wilt gebruiken voor het profileren en tracken van het surfgedrag van de gebruiker.
- Wanneer je gebruik maakt van webstatistieken (anders dan Google Analytics) die niet voldoen aan de strenge voorwaarden.
- Wanneer je gebruik maakt van cookies die ingesteld zijn op het verzamelen van persoonsgegevens.
- Wanneer je Analytics gegevens wilt delen met andere partijen.
Conclusie
Google Analytics kan van grote meerwaarde zijn voor je bedrijf. Gegevens van websitebezoekers kunnen worden achterhaald en je bedrijf is in staat deze gegevens in te zetten voor marketing doeleinden. Maar voor het veilig gebruiken van google analytics dienen bedrijven rekening te houden met bepaalde strenge voorwaarden.