ARTIKEL

Tips over de persoonlijke omgang met klanten

Op een persoonlijke manier omgaan met onze klanten is voor ons mega belangrijk. Maar waarom doen wij dit? Wat is hier het effect van? Je leest onze beweegredenen en tips in dit artikel. 

Waarom doen wij aan personalisatie?

De klant is koning. Iedereen zegt het wel, maar hoe laat je de klant dit ook zo voelen? Personalisatie is één van de manieren waarop dit kan. De klant voelt zich gezien als jij op een persoonlijke manier met ze omgaat en je diensten aanpast aan hun behoeften. Breng in kaart wat de klant wilt en nodig heeft en pas je werkwijze en strategie hierop aan. De communicatie tussen je klanten en jou is ontzettend belangrijk, jij hebt ze immers nodig. Zij kunnen je verder laten groeien. Zorg ervoor dat je in deze communicatie transparant bent en laat merken dat je om de klant geeft. 

Beginnen met personalisatie

Een mogelijke manier om meer te personaliseren in je communicatie met klanten is om klanten bij hun voornaam, of achternaam, aan te spreken bovenaan mails die gestandaardiseerd zijn. Een redelijk onpersoonlijk en droog berichtje wordt dan al sneller persoonlijk en attent. Zorg voor een degelijke database met namen en contactgegevens van je klanten. Als je mensen in e-mails persoonlijk wilt aanspreken, heeft dit alleen effect als je het correct doet. Voorkom verkeerde aanschrijvingen en houd je database altijd up-to-date! 

Don’t overdo it 

Heel leuk zo’n database met e-mailadressen en namen van je klanten, maar overdrijf het niet. Jij zou het ook niet leuk vinden als je elke dag een mailtje krijgt van een bedrijf. Het is een kwestie van inschatten en aanvoelen wanneer en met hoeveel regelmaat je mails kan sturen. Kwaliteit gaat hier toch zeker boven kwantiteit. 

Keep it real

Het is belangrijk dat je communicatie met klanten echt blijft en niet een standaard riedeltje wordt. Jij geeft om de klanten, en zij mogen dit ook merken. Elkaar regelmatig face-to-face zien helpt hier ook bij. Op deze manier ben je al gauw meer betrokken met elkaar en kan je elkaar bijvoorbeeld een fijne vakantie wensen. Toon interesse in je klanten en er zullen mooie en vooral fijne samenwerkingen ontstaan. 

Reflectie

Jij wilt je continu aanpassen aan de behoeften van je klanten, blijf daarom kritisch over je werkwijze. Vraag jezelf af, wat wil mijn klant? Is dat veranderd ten op zichte van vorig kwartaal bijvoorbeeld? Ben flexibel en pas je werkwijze en diensten soms even net dat beetje aan, zodat jouw bedrijf beter aansluit op de wensen van je klanten. Blijf dan ook altijd duidelijk communiceren met je klanten. Zijn ze nog tevreden? Wat kan beter? Wat zouden ze graag van je zien in de toekomst? 

Dit waren onze tips omtrent persoonlijke omgang met je klanten. Ben je geïnteresseerd in wat wij jou kunnen bieden? Lees onder het kopje werkwijze hoe wij jou in drie stappen online laten groeien! 

Meer artikelen

  •  

    Social media trends in 2020

    Een terugblik op 2019 Op het gebied van social media is er in 2019 een hoop veranderd. Zo zijn 'stories' enorm gegroeid, en hebben Facebook en WhatsApp, naast Instagram en Snapchat, deze feature nu …
  •  

    3 tips voor een goede Instagram

    ‘Do it for the gram’, is een zin die je vast wel eens hoort. Als bedrijf of ondernemer is het ontzettend belangrijk dat ook je sociale kanalen helemaal up to date zijn. Aan de hand van Instagram, …
  •  

    Hoe kom je bovenaan in de zoekmachine?

    Optimaliseer de vindbaarheid van je website snel door een aantal factoren.

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)