ARTIKEL

Social Media business to business

De vraag die vaak wordt gesteld: ”Waarom zou ik Social Media, Business to Business, inzetten?”. Omdat uw bedrijf hiermee geld kan verdienen en/of besparen. Dit gaat echter niet vanzelf. Maar geen nood, de onderstaande infographic geeft weer hoe ook u in 8 stappen komt tot een succesvollen Social Media strategie.

#1 Hoe wilt u gezien worden?

Bepaal hoe u als bedrijf gezien wilt worden door uw klanten.

#2 Wie wilt u bereiken?

Bepaal welke doelgroep(en) u wilt bereiken. Hoe specifieker u uw doelgroep(en) omschrijft, hoe makkelijker uw doelgroep(en) te traceren is.

#3 Waar is uw doelgroep actief?

Ga na op welke Social Media uw doelgroep actief is. Met andere woorden gebruikt uw doelgroep Facebook, Linkedin,  Twitter en/of …? De tool Social Mention komt bij het beantwoorden van deze vraag goed van pas.

#4 Wat vindt uw doelgroep relevant?

Bepaal weke informatie uw doelgroep interesseert en welke voor uw doelgroep interessante informatie u kunt delen. Formuleer op basis van deze informatie onderwerpen die voor uw doelgroep relevant zijn.

#5 Op welke kanalen bent u actief?

Bepaal welke Social Media kanalen u gaat gebruiken om uw doelgroep te bereiken.

#6 Welke media gebruiken?

Bepaal welke media u inzet. Plaatst u alleen artikelen of maakt u tevens gebruik van afbeeldingen en video’s? Video’s en afbeeldingen hebben in de regel meer impact dan alleen tekst.

#7 Doelen en planning

Bepaal, per kanaal, welke resultaten u wilt behalen. Door uw doelen SMART te formuleren vergroot u uw kans op succes. Maak een praktische planning. Geef aan welke onderwerp, wanneer, via welk kanaal, met welke media, door wie wordt geplaatst.

#8 Meten en bijsturen

Bepaal aan de hand van de door u opgestelde doelen uw KPI’s. De KPI’s stellen u in staat om te meten of uw doelen bereikt. Zo kunt u tijdig uw koers wijzigen.

Wilt u meer weten over Social Media voor uw bedrijf?

Meer artikelen