ARTIKEL

Drie redenen voor purpose driven marketing

Een van de nieuwste trends binnen marketing is purpose driven. Wat houdt dit dan in? Purpose driven betekent dat organisaties een purpose (een hoger doel) nastreven voor een betere wereld. Steeds meer mensen hebben behoefte aan betekenis in het leven en organisaties kunnen hierop inspelen door een commerciële spiritualiteit te handhaven. Purpose driven heeft echter nog een lange weg te gaan: op dit moment is wereldwijd 66% van medewerkers belust op geld of macht! Hier moet iets aan veranderen. Waarom zou jouw organisatie dan purpose driven moeten zijn? Lees hier dé drie redenen!

1. Purpose zorgt voor sturing

Als je een doel hebt, weet je precies waar je naartoe werkt. Zo werkt dat ook met purpose driven: het geeft duidelijke sturing aan jouw merk/organisatie. Een purpose zorgt ook voor meer mogelijkheden: het opbouwen van authentieke, emotionele en loyale relaties met consumenten die dezelfde purpose nastreven. Hierdoor creëer je engagement bij klanten en zo maak je ambassadeurs van jouw merk. Het is dus belangrijk om jouw purpose door te voeren in het marketingbeleid. Purpose in jouw organisatie zorgt ervoor dat je weet waar jouw kansen liggen. Door deze kansen optimaal te benutten, kan jouw organisatie naar een hoger level worden getild!

2. Een hoger doel vergroot winstgevendheid

Het lijkt te mooi om waar te zijn: door omzet niet op de eerste plek te zetten, behaal je meer omzet. Door een purpose driven-beleid te voeren raken jouw medewerkers betrokken bij de organisatie. Deze betrokkenheid zorgt voor een verbetering van alle succesfactoren in jouw organisatie: winst en productiviteit wordt met één vijfde verhoogd. Ziekteverzuim, bedrijfsongevallen en productiefouten dalen met gemiddeld 40%. Het is ook gebleken dat merken met een purpose dubbel zo snel groeien dan andere merken. Bedrijfseconomisch gezien is een purpose driven organisatie dus een wijze keuze.

3. Groei in klanten

Het is gebleken dat 91% van millennials bereid is om naar een merk met een purpose te switchen. Volgens de consument stijgt de merkwaarde met 105% als jouw organisaties succesvol is verbonden aan een positief, maatschappelijk doel. Door de purpose van jouw organisatie voelen consumenten zich verbonden met het merk. Niet alleen stijgt het vertrouwen en de omzet, consumenten zullen ook helpen om jouw purpose te verspreiden en zó begint echte verandering. Een voorwaarde is wel dat jouw purpose oprecht is en dat deze daadwerkelijk nagestreefd wordt.

Kort gezegd is een goed georganiseerd purpose driven marketingbeleid als succesvol bewezen in de maatschappij waar we nu in leven. Des te meer reden voor jou om je organisatie purpose driven te maken! Bij Social Elephant geloven we in de kracht van vriendschap binnen onze organisatie en dat stralen we ook uit naar onze klanten. Onze purpose is om de wereld een stukje beter te kunnen maken door samen goede dingen te doen, zoals het streven om bedreigd oerwoud redden en studenten succesvol op te leiden.

Meer artikelen

  •  

    Wat zijn chatbots?

    Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Die op commando reageert. De eerste chatbot is ontwikkeld in 1964 en was de eerste bot die ook daadwerkelijk door de Turingtest heen kwam. Een …
  •  

    Pakkende teksten voor uw website

    Het is belangrijk om een pakkende tekst te hebben, zodat de bouncepercentage vermindert wordt.
  •  

    De weg naar succes door Growth hacking

    Growth hacking is een term die alweer een aantal jaar mee gaat. Waar men eerst nog vraagtekens had over de levensduur van deze ‘hype’, is het ondertussen duidelijk dat het hier gaat over een …