Wil jij weten hoe vaak jouw website bezocht wordt? Of hoeveel tijd bezoekers doorbrengen op jouw website? Neem eens een kijkje bij Google Analytics. Want meten is weten! Die uitspraak hoor je vast vaker, maar ook online is dat zo. Door inzicht te krijgen over de statistieken van jouw website, zie je al snel welke punten er verbeterd kunnen worden. In dit blog vertel ik je wat meer over Google Analytics.
Wat is Google Analytics
Google Analytics is de meest gebruikte tool voor website statistieken onder de (online) marketeers. Het is een gratis tool, waarmee je de statistieken van jouw website kunt meten. Google Analytics heeft als doel de eigenaar van een website een duidelijk inzicht te geven over het aantal bezoekers, en over het gedrag van de bezoekers.
Wat doet Google Analytics
Om de eigenaar van een website duidelijkheid te geven, analyseert Google Analytics onder andere de volgende punten, namelijk:
- Aantal bezoeken
- Aantal paginaweergaven
- Bouncepercentage
- Gemiddelde tijd dat de bezoeker op de pagina doorbrengt
- Zien waar het verkeer vandaan komt
En zo zijn er nog meer dan 1000 variabelen waar Google Analytics waardevolle informatie over kan geven. Deze waardevolle informatie kun je vervolgens weer gebruiken voor het optimaliseren van je website. Na de aanpassingen van jouw website kan je zien of het aantal organische resultaten daadwerkelijk omhoog gaat.
Omdat het gebruik van internet op mobiele apparaten nog steeds groeit, laat Google Analytics nu ook zien hoeveel bezoekers jouw app gebruiken of hoeveel bezoekers er op jouw website binnen komen via een smartphone of tablet.
Hoe gaat Google Analytics te werk
Op het moment dat je gebruik gaat maken van Google Analytics, meld je je aan via de website. Hiervoor is een Google account nodig. Als je aangemeld bent, vraagt Google jou om een code in jouw website te implementeren. Deze code wordt opgeslagen op het apparaat van de bezoeker bij het eerste bezoek aan jouw website. De cookies worden geactiveerd door de code. Google verzamelt vervolgens de gegevens en geeft deze door aan Google Analytics.
Zo kan Google Analytics zien waar de bezoeker vandaan komt of wat een bezoeker op jouw website doet. Dit wordt weergegeven in grafieken of tabellen.
Conversies meten
Je kunt ‘doelen’ instellen om conversies op te meten. Je spreekt over conversie wanneer de bezoeker van een website overgaat tot een actie. Bijvoorbeeld het aankopen van een product, of het aanmelden voor een nieuwsbrief.  Conversiedoelen maken het mogelijk om te meten hoe goed je website of webshop presteert, en voldoet aan bepaalde doelstellingen.
Bij het aankopen van een product, kun je eventueel zelfs de omzet meten met het onderdeel e-commerce. Hierdoor kan je zien wat bezoekers eigenlijk opleveren.
Social Elephant en Google Analytics
Lijkt het je interessant gebruik te maken van Google Analytics? Of wil je meer weten over Google Analytics? Social Elephant biedt binnenkort cursussen aan over Google Analytics. Meer info? Stuur gerust een mailtje naar info@social.relevance.online