In het dagelijks leven hebben we er als consument veel mee te maken, de marketingtrucs. Zowel online als offline worden ze veel gebruikt. Maar wat zijn nou de veel gebruikte trucs, hoe zorg je
ervoor dat je er niet intrapt, en waarom trappen we überhaupt in deze trucs? Ik zocht het voor je uit.
Veel gebruikte marketingtrucs.
Er bestaan erg veel marketingtrucjes waar we allemaal (wel eens) intrappen. Dat we in deze trucjes trappen is volkomen menselijk en psychologisch gezien eigenlijk onontkoombaar, wat natuurlijk weer super handig is voor marketeers, die precies weten waar hun klant op reageert. Er zijn een aantal trucs waar iedereen van op de hoogte is maar iedereen in blijft trappen. Trucs die vanwege de goede werking nog dagelijks terugkomen in het straatbeeld.
1. Afprijzing
Waarom zou je wachten op een landelijke uitverkoop als het artikel ergens anders al afgeprijsd is? Een truc waar veel consumenten intrappen is de ‘van/voor’ strategie. Maar heb je als je een product met de ‘van/voor’ prijs koopt nou geld bespaart of geld uitgegeven aan iets dat je niet nodig had?
2. Verleidende prijs strategie
Met deze strategie kan je de consument meer laten betalen dan ze uiteindelijk van plan waren. Stel je koopt bij een fastfoodketen een beker met drinken dan heb je drie maten waar je uit kan kiezen namelijk small, medium en large. Het verschil in prijs van medium en large is veel kleiner dan dat van small en medium. De meeste mensen kiezen standaard voor een medium drinken. Maar doordat een medewerker vraagt ‘’wil je misschien voor €0,50 extra van medium naar large?’’ zijn veel mensen, vanwege het kleine verschil in prijs, snel geneigd het aanbod aan te pakken. Zo betaal je dus eigenlijk meer dan dat je van plan was. Dit is een truc om de klant met een glimlach meer te laten betalen én ze het gevoel te geven dat ze een goede service hebben gehad.
3. Het dure item dat niet voor de verkoop is
Bij een wijnproeverij worden expres de duurdere wijnen meegenomen, rond de €90,- per fles. Door deze strategie word het makkelijker om een fles van bijvoorbeeld €35,- te verkopen. De consumenten vinden de duurste wijn heel erg lekker maar willen niet zoveel geld uitgeven voor 1 fles wijn. Door de hoge prijs van de andere wijn, verkoop je makkelijker een fles van €35,-. Deze is in de ogen van de consument immers goedkoop. Natuurlijk had de consument van te voren nooit bedacht om een fles te kopen in die prijsklasse. Maar door dit slimme trucje wordt het toch gekocht.
4. Het urgent maken van een product
Een tactiek die vaak werkt is ‘er zijn nog een x aantal beschikbaar’. Bijvoorbeeld bij het boeken van een vlucht. De vliegmaatschappij communiceert over de schaarste van haar product naar de klant; ‘’er zijn nog 3 stoelen beschikbaar voor deze prijs’’. De website onthoudt vervolgens het IP-adres van de desbetreffende klant waardoor de prijs van de stoelen het volgende bezoek weer hoger zijn omdat de goedkopere stoelen ‘uitverkocht’ zijn. Echter, als je via een andere computer of telefoon terug komt op de site dan zijn de stoelen nog wel goedkoper beschikbaar. Veel consumenten weten dit niet dus kopen dan een stoel voor meer geld. Overigens worden de prijzen ook vaak hoger als je met een Apple telefoon of laptop de prijzen bekijkt. Dit zijn namelijk vaak de mensen die iets meer geld overhebben voor een luxe product.
5. Het creëren van lokkertjes
Supermarkten zijn hier erg goed in. Maar ook winkels als de Mediamarkt kunnen er wat van; het creëren van lokkertjes om consumenten in de winkel te krijgen, om vervolgens winst te behalen middels impuls aankopen van de klant. De Mediamarkt verkoopt bijvoorbeeld niet heel veel computers maar wel veel accessoires die erbij horen. Bij een supermarkt word dit veel gedaan met producten waar de klant de prijzen van weet zoals bijvoorbeeld: Coca cola of een kratje bier.
6. Het doolhof effect
Het doolhof effect herken je waarschijnlijk wel van de IKEA. Je moet de hele winkel doorlopen om uiteindelijk bij de kassa te komen. Onderweg naar de kassa kom je altijd nog een paar leuke hebbedingetjes tegen die je kan gebruiken of gewoon wil hebben. Het ‘doolhof’ eindigt vaak ook in een koopjeshoek, waar je de ‘van/voor’ prijs weer tegenkomt. Hierdoor worden er veel impuls aankopen gedaan. Vaak zijn deze aankopen producten die je één keer gebruikt en daarna in een hoekje eindigen.
7. Waarnemingen marketing
Stel je gaat een dagje winkelen. Je komt in een winkel met allemaal merkloze kleding en je ziet een wit T-shirt voor €10,-. Voor een merkloos T-shirt vind je dit al snel te duur. Maar stel je ziet precies hetzelfde witte shirt in een andere winkel. Dit keer hangt er echter een kaartje aan van een bekend merk en betaal je er €40,- voor. Dan is dit ineens een erg goede deal en koop je het shirt wel. Je betaalt in dit geval dus eigenlijk €30,- voor de naam van het merk aan je shirt.
8. Niet afgeronde prijzen
Iets wat goed werkt met de verkoop, en tegenwoordig zelfs niet meer weg te denken is, zijn onafgeronde prijzen. Een klassieke marketing truc. Mensen grijpen namelijk sneller naar een product van bijvoorbeeld €3,99 dan €4,- terwijl het toch echt even duur is.
Hoe voorkom je dat je in een truc trapt?
Hoe voorkom je nou dat je in deze trucjes trapt? Het is niet echt te voorkomen omdat het kopen van een aanbieding of een ‘koopje’ in ons zit. Iets wat je voor jezelf kan bedenken als je een aanbieding ziet is ‘’heb ik dit product echt nodig?’’. Door jezelf deze vraag te stellen ben je jezelf meer bewust van wat je gaat kopen en wat niet.
Conclusie.
Marketingtrucs worden heel veel gebruikt in het dagelijks leven. En schaam je niet als je erin trapt want dat gebeurt ons allemaal wel eens, daarvoor is het immers een marketingtruc. Eén van de meest voorkomende trucs is de ‘van/voor’ prijs en de onafgeronde bedragen. Als je een product ziet voor minder dan het originele bedrag dan koop je het al sneller dan als het geen aanbieding was. Ook koop je een product sneller als het bedrag niet afgerond is. Zo lijkt het alsof het product goedkoper is dan het eigenlijk is. Door voor jezelf goed te bedenken of je het product echt nodig hebt, voorkom je dat je te vaak in zo’n marketingtruc trapt.