Wat is er veranderd?
- Kleine advertenties die zichtbaar waren aan de rechterkant, zijn nu niet meer zichtbaar. Alleen de advertenties van Google Shopping en de Knowledge Panels worden aan de rechterkant nog getoond.
- Hiervoor werden er een tot drie betaalde zoekresultaten getoont, inmiddels heeft Google daar vier betaalde advertenties staan. Hierdoor is er minder plaats voor de organische zoekresultaten. Dit zijn er overigens ook maximaal 7 geworden, voorheen waren dit er 11.
De wijziging vindt alleen plaats voor desktop computers.
Waarom doet Google dit?
Google meldt dat ze de gebruikservaring van de zoeker verbeteren door alleen de relevante advertenties te tonen.
Gevolgen
Doordat de eerste vier zoekresultaten bestaan uit advertenties, zouden gebruikers moeten gaan scrollen om bij de organische resultaten te komen. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je organisch verkeer. Â Daarom is het belangrijk om organisch goed te scoren op voor jouw website relevante zoektermen.
Omdat de rechterkolom ook wegvalt, zal er nog harder gestreden moeten worden om de 3- en 4- plek. Dit brengt als gevolg dat de kosten per klik gaan stijgen.
Tips
Het is belangrijk om goed presterende zoekwoorden en zoektermen zichtbaar te houden in de zoekmachine resultaten.
- Maak gebruik van meer online kanalen naast Google Adwords, denk hierbij aan bijvoorbeeld Facebook of Twitter.
- Vraag Social Elephant om hulp!