ARTIKEL

Het belang van een goede call-to-action

Een call-to-action is een button die je, meestal onderaan, op je pagina plaatst om de bezoeker aan te sporen tot actie. Voorbeelden zijn ‘Boek nu’, ‘Vraag een gratis offerte aan’ of ‘Klik hier voor meer informatie’. Heb je al call-to-actions op je website geplaatst maar klikken bezoekers er weinig op? Dan kan het zijn dat de button niet laat vinden wat de bezoeker zoekt of dat het taalgebruik onduidelijk of te agressief is.

Elke call-to-action is anders en wat bij de ene werkt zal voor de ander misschien juist averechts werken. Probeer verschillende stijlen en woordkeuzes uit en hou in de gaten of de conversie stijgt. Bekijk hieronder zeven tips voor succesvolle call-to-actions.

1. Definieer een doel

Het doel van de pagina waar de button op geplaatst gaat worden is belangrijk, zoals ook het doel van de vervolgstap. Wil je mensen informeren? Laten inschrijven? Iets laten kopen? Effectiviteit is key. “Download de brochure” klinkt niet heel feestelijk maar is wel duidelijk.

2. Laat de actie aansluiten op de behoefte van de bezoeker

Een bezoeker kijkt op een pagina met een doel. Hij wilt of zoekt iets. Wat je communiceert moet aansluiten op deze behoefte. Een call-to-action alleen om een bezoeker door te laten klikken is achterhaald. Je wilt je bezoeker ergens mee van dienst zijn. Welke vragen hebben de bezoekers? Waarvoor bezoeken ze de pagina? Beantwoord de belangrijkste vraag in de call-to-action of in ‘microcopy’ ernaast of eronder.

3. Creëer urgentie of beperkte voorraad

In het geval van acties van producten is het raadzaam om de urgentie van de aankoop te benadrukken. Kun je iets beperkte tijd downloaden of is iets tijdelijk in de aanbieding? Vermeld dit er dan bij. Wees hierin wel duidelijk in je taalgebruik. Dus niet “bestel nu voor het te laat is!” maar “nog 3 dagen te tijd om van deze actie gebruik te maken!”.

4. Wees duidelijk met beloftes

Een dooddoener voor call-to-actions zijn onduidelijkheden over wat bezoekers kunnen verwachten of waar bezoekers aan vastzitten na het klikken op de button. Maak ook waar wat je belooft: als de call-to-action is “download nu de PDF” zorg er dan voor dat de PDF gedownload wordt. Mensen haken snel af als ze eerst een aanvraagformulier in moeten vullen om diezelfde PDF via e-mail te ontvangen.

5. Hanteer een persoonlijk perspectief

Schrijf call-to-action buttons vanuit een persoonlijk perspectief. Als je de naam weet van de bezoeker schrijf je deze immers waarschijnlijk ook bovenaan de pagina: “Welkom Social Elephant”. Trek dit perspectief door naar alle persoonlijke dingen op de website; “mijn bestelling bekijken” ipv “je bestelling bekijken”.

6. De kracht van herhaling

Herhaling werkt altijd. Je kunt ervoor kiezen om voor de snelle beslisser een call-to-action bovenaan de pagina te plaatsen en onderaan nog een met dezelfde boodschap maar iets andere bewoording. Zorg er ook voor dat de headline van je pagina en de call-to-action button op elkaar aansluiten.

7. Wees niet te agressief

Wees niet onnodig stellig. Je wilt de bezoeker natuurlijk overtuigen van jouw product of dienst maar het kan de bezoeker afschrikken als je een ‘harde’ call-to-action gebruikt. Een dienst gratis uitproberen is laagdrempeliger dan een twaalf-maanden abonnement met korting. Wil of kun je het aanbod niet laagdrempeliger maken, combineer je harde call-to-action dan met een zachte microcopy. Dit is een link die je onder of naast een call-to-action button plaatst. Dit zie je bijvoorbeeld steeds vaker bij webshops: een harde call-to-action “Bestel nu” met daarnaast in microcopy “Zet dit product op mijn verlanglijstje”

Meer artikelen

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)