ARTIKEL

Het gebruik van Instagram (story) en Snapchat

Met de komst van Snapchat werd de wereld geïntroduceerd met de ‘story’ functie. Deze functie houdt in dat je voor een korte tijd een foto of video met iemand kan delen. Dat Snapchat hiermee een pionier was voor zowel een vernieuwde tijdlijn als een nieuwe behoefte aan het ontvangen van content werd duidelijk bij de snelle groei aan populariteit voor de app. Al snel werd de story functie (na een mislukte poging van Facebook om Snapchat over te kopen) ook in de tijdlijn van Instagram geïmplementeerd. Een slimme zet, want de meerwaarde van Snapchat daalde voor een flink aantal mensen. Niet Snapchat, maar de nieuwe manier van content bekijken (story functie) is wat de jongeren zo aantrekkelijk vinden. We zien dan ook dat deze manier van ‘ontvangen’ bij de jongeren steeds belangrijker wordt. In dit blog lees je wat je kan doen met de story en hebben we een aantal tips & tricks over hoe je de functies en de verschillende sociale kanalen kan inzetten voor je bedrijf

Tijdlijn en story gebruik voor bedrijven.

Instagram heeft sinds kort een nieuw algoritme in hun tijdlijn. Dit betekend dat je niet meer de meest recent geüploade foto als eerste ziet maar de meest relevante foto. Instagram ziet wat je liked, naar wie je berichten stuurt en op welke berichten je reageert. Naar aanleiding van die informatie wordt bepaald wat de meest relevante content is voor jou. Vanwege dit algoritme is het voor bedrijven moeilijker geworden om op Instagram organische zichtbaarheid bij je klanten te bereiken. Om dit toch voor elkaar te krijgen zijn ze genoodzaakt goed in contact te blijven met hun volgers en te investeren in het plaatsen van advertenties. Door het investeren in advertenties zorg je ervoor dat je bedrijf meer word uitgelicht en krijgen ze dus meer volgers en (naams)bekendheid.Voor bedrijven is het gebruik van de story ook erg handig omdat je zo in plaats van losse content alles achter elkaar kan zetten. Ook kan je de belangrijkste foto uit je story delen op de tijdlijn. Door het delen van een highlight uit je story trek je de aandacht van de volgers en heb je meer kans dat ze je verhaal ook gaan kijken.

Wat kan je allemaal doen met de story?

Met de story kunnen bedrijven de volgers heel makkelijk een kijkje geven achter de schermen zo word het iets persoonlijker voor de volger. Een voorbeeld is dat je een rondleiding kan geven door het pand of kantoor.

Ook kan je via de story je volgers alvast een sneak preview geven. Dit doe je door een klein stukje te laten zien of horen van het aankomende project. Stel je gaat een nieuw lied uitbrengen dan laat je alvast een klein stukje horen om de aandacht van je volgers te krijgen en ze nieuwsgierig te maken. Als je je volgers nieuwsgierig houdt blijven ze je volgen en gaan ze het doorvertellen. Zo krijg je er weer nieuwe volgers bij. Pas wel op dat je de volgers niet te lang in spanning houdt. Als je ze namelijk te lang in spanning houdt dan heb je kans dat ze af gaan haken omdat het te lang duurt.

Het maken van take overs zijn ook erg leuk en gemakkelijk om op je story te zetten. Take overs worden vooral veel gedaan op Snapchat. Een take over is erg leuk om naar te kijken omdat je elke dag een andere host hebt. Doordat je elke dag een andere host hebt hoor je elke keer weer andere verhalen. Ook krijg je sneller volgers op een take over account. Doordat je namelijk allemaal via hetzelfde account iets op de story plaatst hoeven de mensen maar één account te volgen.

Door de story kan je ook meer interactie hebben met volgers. Volgers kunnen bijvoorbeeld naar aanleiding van de story op één bepaald bericht reageren. Een voorbeeld om meer in contact te komen is een Q&A doen. Je zet dan in je story dat mensen vragen kunnen stellen. De vraag die een volger dan heeft gesteld kan je dan weer beantwoorden in je story zodat iedereen dat kan zien en je geen vragen dubbel hoeft te beantwoorden.

Tips & Tricks voor het gebruik van Snapchat of Instagram story.

  • Zorg dat je leuke content maakt.
    Als je zorgt dat je oprecht plezier hebt in het maken van je content dan zien je volgers dat. Als ze zien dat jij er plezier in hebt dan vinden zij dat ook leuker om naar te kijken.
  • Maak het niet te lang.
    Als je je foto of video gemiddeld 5 seconde maakt tikken volgers minder snel door. Als je een langere tijd geeft heb je meer kans dat je volgers zich gaan vervelen en het dus niet allemaal kijken.
  • Zorg dat je origineel bent.
    Als je alleen maar hetzelfde doet en vaak in herhaling valt met wat je zegt dan haken je volgers af. Mensen willen variatie zien.
  • Maak jezelf kenbaar en promoot jezelf.
    Als je jezelf kenbaar maakt bij je doelgroep heb je grotere kans dat ze je dus ook daadwerkelijk gaan volgen. Op Snapchat kan je jezelf makkelijk vindbaar maken door je snapcode te delen op een ander Social media platform. Op die manier hoeven ze dan alleen maar je snapcode te scannen en op toevoegen te tikken. Zorg er ook voor dat de bezoekers je overal kunnen vinden. Op die manier krijg je meer volgers.
  • Voeg een plaats filter toe aan je foto’s of video’s.
    Als je een foto deelt met het filter van de plaats waar je bent vinden mensen dat leuk. Dat geeft namelijk aan dat je als bedrijf gevonden wilt en kan worden.

    Conclusie.

    Het is als bedrijf erg belangrijk om gebruik te maken van de story content. Je kan daardoor namelijk makkelijker gevonden worden en meer interactie krijgen met je volgers. Ook is het belangrijk om te zorgen dat het echt is wat je deelt en het niet te lang duurt om er voor te zorgen dat je volgers niet afhaken. Het gebruiken van filters vinden veel volgers ook leuk omdat ze dan zien of je in de buurt bent of niet. Het adverteren op de tijdlijn is voor bedrijven erg belangrijk. Zo blijf je namelijk goed zichtbaar voor de volgers en de gebruikers die je nog niet volgen.

    Meer artikelen