ARTIKEL

Framing in tekstontwikkeling

voorbeeld:
Een reep ”Eat Natural” heeft op het oog een biologische uitstraling, welke volgens de verpakking ook vol zit met noten en fruit. Maar wist jij dat zo’n reep voor ongeveer 30% uit suiker bestaat. Het staat wel degelijk op de reep beschreven, maar toch letten wij hier niet op.

Producenten maken hier listig gebruik van. Ze realiseren zich dat het niet gaat om wat je zegt, maar vooral hoe je de boodschap overbrengt.

Een tekstontwikkelaar kan dezelfde kennis toepassen in zijn of haar vakgebied. Zo is het verstandig om producteigenschappen vanuit een positieve invalshoek te beschrijven (bijv. de biefstuk is voor 75% mager in de plaats van 25% vet). Onderzoek (.Wu & Cheng, 2011) toont aan dat online consumenten op die manier eerder geneigd zijn tot het kopen van het desbetreffende product. Concurrerende producten kunnen echter beter vanuit een negatieve invalshoek beschreven worden.

Waar je op moet letten bij framing

Het framing effect werkt niet altijd. Zo speelt het kennisniveau van de doelgroep een belangrijke rol. Een voedingsdeskundige zal eerder naar feiten kijken, oftewel de ingrediënten, dan uitgaan van de verpakking. Wanneer mensen veel kennis hebben van het desbetreffende product zal framing niet het gewenste effect opleveren. Bij het ontwikkelen van een tekst dient de ontwikkelaar hier rekening mee te houden.

Referentie

Wu, C., & Cheng, F. (2011). The joint effect of framing and anchoring on internet buyers’ decision-making. Electronic commerce research and applications, 10, pp. 358-368

Meer artikelen

  •  

    Ephemeral Marketing

    ephemeral marketing Epheme-hoe? Zorg dat je even alleen bent, loop desnoods even naar de gang, en zeg het hardop met me mee: [ih-fem-er-uh l]. Oké, nu kunnen we echt beginnen! Zonder grappen, …
  •  

    Storytelling

    storytelling Het vermogen verhalen te delen is wat ons mens maakt, wat ons onderscheidt van andere dieren. Zonder dat vermogen hadden we nooit met zovelen op deze aardbol samengeleefd. Storytelling …
  •  

    Videomarketing

    Je hebt het vast wel gemerkt; de online wereld ontploft van de hoeveelheid beelden. Er wordt verwacht dat in 2019 al het internetverkeer voor 85% uit video bestaat. Video marketing is dus dé trend …