ARTIKEL

Conversie verhogen belangrijker dan het aantal bezoekers van uw website

Bedrijven willen graag investeren om meer bezoekers op hun website te krijgen. Dat geldt wellicht ook voor u. Maar is dit wel waar het om gaat? Minstens net zo belangrijk als een groot aantal bezoekers is het resultaat van uw investering in uw online activiteiten op het conversiepercentage. Hoeveel bezoekers heeft uw website nodig om er een klant aan over te houden? Ook online geldt het oud Hollandse gezegde:

‘’Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht!’’

Daarom: verhoog eerst uw conversiepercentage voordat u investeert in meer bezoekers.


Hoeveel vogels heeft u in de hand?

Conversie betekent letterlijk omzetting. Het conversiepercentage staat voor het aantal bezoekers op uw website dat een actie uitvoert, ten opzichte van het totale aantal bezoekers. Enkele voorbeelden van conversie:
• ingevulde contactformulieren;
• inschrijvingen voor een nieuwsbrief;
• downloads van brochures;
• een aankoop in een webshop.


Staart u niet blind op websitebezoekers

Het conversiepercentage van uw website is als het ware de graadmeter voor de effectiviteit van al uw online inzet. Aan de hand van het conversiepercentage kunt u zien of bezoekers van uw online marketing campagne ook daadwerkelijk doen wat u wilt dat ze doen.
Er zijn twee factoren belangrijk voor het behalen van meer lucratieve conversiepercentages:

1. De doelgroep die u bereikt;
2. De kwaliteit van uw website.

Doelgroep

Als uw online campagne niet de juiste bezoekers oplevert, zal deze u niets brengen Uw online activiteiten dienen aan te sluiten bij de doelgroep die u voor ogen heeft voor de producten of diensten die u op uw website aanbiedt.

De Kwaliteit van de website

Een website die uw doelgroep niet aanspreekt zal niet converteren. De bezoekers weten niet goed wat ze er kunnen vinden of waar ze op kunnen klikken. Daardoor weten ze ook niet wat uw bedrijf hen te bieden heeft. Het is dus belangrijk dat voordat u aan enige vorm van marketing doet, uw website optimaal is ingericht om conversie te realiseren.


Van conversie naar resultaat

Met uw conversiepercentage in beeld kunt u uw marketingstrategie plannen en uw activiteiten gecontroleerd sturen. Stel u verkoopt producten op uw website en 1 op 100 bezoekers koopt een product. Per product heeft u een netto winst van 10 Euro. Dan weet u dat 100 bezoekers u 10 euro opleveren. Voor uw investering betekent dit dat u maximaal per bezoeker (10/100) 0,10 cent kunt uitgeven. Bij die investering behaalt u een break even omzet. Bij een grotere investering per bezoeker heeft u verlies en bij minder investeren heeft u winst.

Natuurlijk is het zo dat u bij meer bezoekers meer omzet heeft. Maar bij een groter conversiepercentage heeft u bij hetzelfde bezoekersaantal meer winst.

Hoe denkt u over de conversie van uw website? Laat het ons hieronder weten.

Mocht u inzicht willen in uw conversiepercentage neem dan contact op met nico@social.relevance.online


Wilt u ook Online Groeien?

Meer informatie OF Neem contact op

Lees ook:

Krijg grip op Social Media
Social Media business to business
Waarom Social Media?

Meer artikelen

  •  

    Tips om te fotograferen met licht

    Wil jij toffe foto’s maken om te experimenteren, te gebruiken als herinnering of om ze op social media te zetten zodat ze gezien worden? Heb je ook wel eens dat je mooie lichten wil fotograferen of …
  •  

    Beweging fotograferen

    Beweging fotograferen Wil jij toffe foto’s maken om te experimenteren, te gebruiken als herinnering of om ze op social media te delen zodat ze gezien worden? Wij helpen je hierbij! We geven je …
  •  

    Hoe fotografeer je met een reflectie?

    Wil jij toffe foto's maken om te experimenteren, te gebruiken als herinnering of om ze te delen op social media zodat ze gezien worden? Dan is fotograferen met een reflectie een hele gave skill. Zie …