ARTIKEL

Conversie optimalisatie

Conversie is de omzetting van bezoekers naar een bepaald conversiedoel op de website. Vaak is dit conversiedoel een aankoop, informatieaanvraag, downloaden van een brochure of deelnemen aan een actie. Het aantal succesvolle conversies binnen het totale aantal bezoekers wordt meestal uitgedrukt in een percentage.

Het probleem van converteren

Heb je regelmatig bezoekers op jouw website, maar converteren ze niet genoeg? Dan wordt het tijd om te kijken hoe je de conversie op jouw website kan optimaliseren. Websites die complex zijn met moeilijke processen en totaal niet prettig zijn om te bezoeken, daar haken wij allemaal van af. Dat zijn elementen waardoor de kans kleiner wordt dat iemand converteert op jouw website. Een hogere conversie zorgt ervoor dat jouw website succesvol is. Dit zorgt voor meer omzet en de mogelijkheid tot groei. Ideaal!

Wat zijn wel elementen zodat een bezoeker converteert? 

Call to actions zijn key op deze vraag! Zorg er dan wel voor dat er niet teveel boodschappen zijn en een duidelijke call to action niet ontbreekt. Een voorbeeld hiervan is een goed contrast van buttons waardoor call to actions goed naar voren komen. Moet je nu overal buttons gaan plaatsen? Nee! Vanuit de psychologie is bekend dat mensen uit drie verschillende dingen kunnen kiezen en als dit meer is dan drie dan wordt het te ingewikkeld. Dus let er op dat je niet teveel call to actions plaatst op je website. Hou het daarom subtiel en relevant.

Segmenteer je bezoekers en klanten zodat je weet hoe je ze aanspreekt. Met tools zoals Google Analytics kun je de meest interessante groepen eruit halen die bijvoorbeeld vaker terugkomen of die een zoekterm met een hoge conversieratio binnenkomen. Hoe relevanter je bent voor bezoekers, hoe groter de kans dat zij zich aangesproken of aangetrokken voelen tot wat je te bieden hebt. Wat maakt mijn bezoekers betrokken? Juist ja, relevante content!

‘Wat de retailer in de winkel wel kan, kan de etailer online niet’

True or false?
In een winkel is er sprake van persoonlijk contact waardoor service bieden veel toepasselijker is. Voor een webwinkelier is dat uitdagender. Echter waar veel mensen problemen zien, zoeken wij naar oplossingen. Met dank aan de chatfunctie kan er tegenwoordig snel en gemakkelijk antwoord worden gegeven op willekeurige vragen door bezoekers. Hierdoor kunnen eventuele frustraties van bezoekers worden weggenomen en wordt de kans van converteren groter.

Blijf voortdurend meten waar en waarom bezoekers jouw website verlaten en vind oplossingen om de conversie te verhogen. Zorg ervoor dat je relevant bent in alle fases zodat je bezoekers zo vroeg mogelijk in hun klantreis geconverteerd kunnen worden.

Meer artikelen

  •  

    E-mail Marketing

    e-mail marketing E-mail is en blijft één van de meest succesvolle manieren om met jouw klant, lead of relatie persoonlijk te communiceren. Tegenwoordig is e-mailmarketing dan ook zoveel meer dan …
  •  

    Hoe werken wij met Google Ads?

    Wij werken graag met Google Ads, een advertentieprogramma van Google waardoor wij op bepaalde zoektermen kunnen adverteren voor onze klanten. De advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten …
  •  

    Echte schoonheid komt van binnen

    Marketing kan zowel zeer positief als zeer negatief ervaren worden. Velen houden niet van de dubieuze manieren waarop bedrijven proberen hun product of dienst aan de man te krijgen. …