ARTIKEL

4 tips voor het gebruik van social media.

Veel artiesten zijn tegenwoordig actief op social media, net zoals bedrijven. De meeste bedrijven maken gebruik van Facebook, LinkedIn en tegenwoordig ook Instagram. Terwijl artiesten juist actief zijn op platformen zoals Twitter en Instagram. Daar is niks mis mee, maar wist je dat veel bedrijven nog best wat kunnen leren van deze artiesten? Wil je weten wat? Lees dan dit blog.

Wat kan een bedrijf leren?

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Veel bedrijven zetten online platformen in, alleen doen ze dit niet altijd helemaal goed. Op het gebied van social media kunnen we namelijk bijna allemaal, als persoon maar ook als bedrijf, wel wat leren van de bekende mensen of artiesten. Er zijn vier punten die erg belangrijk zijn. Die vier punten zijn:

Deel content waar je achter staat

Iets wat erg belangrijk is en je erg veel merkt is dat artiesten dicht bij hunzelf blijven en (ook) persoonlijke dingen te delen. Ze delen dan vaak leuke dingen, maar er zijn soms ook minder leuke mededelingen. Een voorbeeld hiervan zijn twee YouTubers. Zij hebben op hun YouTube kanaal en op Twitter gedeeld dat hun vader ernstig ziek is. Doordat ze dit gedeeld hebben met de fanbase leven de fans heel erg met ze mee. Voor een bedrijf is het ook erg belangrijk dat je niet alleen al het positieve nieuws deelt. Deel het ook als er iets even wat minder goed gaat en het voor een langere tijd zal gaan duren. Het is altijd belangrijk dat je als je iets deelt met de wereld je erachter staat en dat je je niet erg anders voor doet. Veel mensen prikken hier doorheen, wat kan resulteren in imagoschade

Verspreid positiviteit

Wat ook belangrijk is, is het nieuws zo positief mogelijk over te brengen. Ook als het nieuws is dat niet leuk is. Positiviteit is erg belangrijk en wordt door mensen onthouden. Een voorbeeld van zo’n situatie was eind mei 2017. Toen was er een bomaanslag bij het concert van Ariana Grande in Manchester. Erg veel artiesten hebben hier op gereageerd. De meeste hadden als reactie dat ze het heel erg vonden en dat een concert een plek vol vreugde en blijdschap moet zijn. Je komt tenslotte allemaal omdat je fan bent van die artiest. Zo is het als bedrijf ook erg belangrijk dat je alles zo positief mogelijk naar buiten brengt. Want stel het is het eerste wat een bezoeker van je leest, dan vinden ze het leuker als het positief gebracht wordt dan negatief.

Laat je dankbaarheid zien

Het aangeven van een verandering is iets dat klanten erg waarderen. Als een artiest op social media heel erg verandert dan wordt dat ook opgemerkt. De artiest geeft dan bijvoorbeeld alleen nog meer om het krijgen van likes en volgers. Mocht er zoiets gebeuren dan zijn de volgers sneller geneigd om de persoon te ontvolgen. Als artiest is het dus erg belangrijk om te laten merken dat je om je volgers geeft. Dit kan door te reageren op een reactie of door een privébericht te sturen. Natuurlijk is het voor een bekende persoon met erg veel volgers niet mogelijk om iedereen persoonlijk te bedanken, vaak wordt er dan voor gekozen om iedereen in het algemeen te bedanken. Ook doen artiesten bij bijvoorbeeld het behalen van een mijlpaal zoals het hebben van 1 miljoen volgers vaak een follow spree. Een follow spree is in een bepaalde tijd (die de persoon zelf kiest) zoveel mogelijk fans of volgers terug volgen. Voor de volgers is het erg leuk om terug gevolgd te worden door hun idool en het idool laat ermee zien dat hij dankbaar is door de tijd te nemen om een follow spree te doen. Voor een bedrijf is het ook belangrijk om veranderingen aan te geven bij de klant of bezoeker. Hierdoor weten ze waar ze aan toe zijn en kunnen ze er rekening mee houden. Ook is het goed om te laten merken dat je blij bent dat ze voor jouw product of dienst kiezen. Dit geeft een klant een goed gevoel en komen ze eerder weer bij jou terug.

Promoot je content

Iets dat elke artiest maar ook (bijna) elk bedrijf doet is het promoten van producten, diensten en/of content. Neem als voorbeeld de YouTubers. Zij plaatsen hun video op YouTube maar delen altijd een link naar de video op hun social media. Dit doen ze om hun volgers op dat platform ook te laten zien dat er een nieuwe video is. Ook bereikt het door het delen meer mensen. Ook kunnen de volgers de video op deze manier makkelijk delen. Een ander voorbeeld zijn muzikanten. Zij maken hun eigen muziek en promoten dan al ongeveer één á twee weken voor het uitkomt een nieuwe singel. Dit doen ze door middel van het delen van een clip. Deze clip duurt maar een paar seconde maar wel lang genoeg om een idee te krijgen van hoe het wordt. De precieze datum dat het album of alleen de singel uitkomt staat er dan vaak ook al bij. Ook staat er altijd bij het album al wel gepre-orderd kan worden. Zo verkopen ze het album dus al zonder dat het uitgebracht is. Voor bedrijven geldt ook dat het promoten erg belangrijk is. Door je content te promoten op je social media account(s) heb je een groter bereik en zien meer mensen het. Ook kan je klant of bezoeker makkelijk je content delen met vrienden. Als je als bedrijf een groot project hebt of een evenement organiseert kan je het ook al van te voren delen op je social media. Hierdoor kunnen mensen zich al eerder aanmelden en weten ze wat er gaat komen.

Conclusie

Bedrijven kunnen best veel van artiesten leren op het gebied van social media. Allereerst is het erg belangrijk dat je content deelt waar je achter staat. En dat je de content op een positieve manier naar buiten brengt. Het verspreiden van positiviteit is erg belangrijk. Mensen vormen namelijk snel een oordeel over iets, door de positiviteit is de kans groter dat dit een gunstig oordeel is. Ook is het erg belangrijk dat je de klant of bezoeker laat merken dat je dankbaar bent dat ze voor jouw product of dienst kiezen. Dit zorgt ervoor dat je toch wat persoonlijk contact hebt en dat geeft de klant vaak een goed gevoel. Iets dat veel bedrijven waarschijnlijk al doen en ook niet geheel onbelangrijk is, is het promoten van de content. Als je je werk deelt op social media bereikt het meer mensen en is de kans groter dat de (potentiële) klant een dienst of product van jou afneemt.

Meer artikelen

  •  

    Slim video's produceren

    Video wint met enorme sprongen terrein online. Video’s maken kan ook voor jouw bedrijf interessant zijn.
  •  

    Tips over de persoonlijke omgang met klanten

    Op een persoonlijke manier omgaan met onze klanten is voor ons mega belangrijk. Maar waarom doen wij dit? Wat is hier het effect van? Je leest onze beweegredenen en tips in dit artikel. Waarom doen …
  •  

    Drie tips voor zoekmachine optimalisatie (SEO)

    Hoe kan jij ervoor zorgen dat je in de top 10 tevoorschijn komt als iemand op jouw soort product of dienst Googelt? Door zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, slim te verwerken in jouw website! En …

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)